Julgrans-konflikt.....

Barnen och jag är inte riktigt överens vad gäller julgranens utsmyckning (mannen håller sig diskret utanför denna lilla mini-julgrans-konflikt). Jag hävdar starkt att julgranen ska vara full av dekorationer. Jag har sedan jag blev "vuxen" och fick ansvara över min egen julgran samlat på julgransdekorationer. Varje år har jag med stor omsorg köpt någon ny dekoration. Varje dekoration har blivit kärleksfullt utvald och tro mig när jag säger att varendaste en är såååå charmig och unik. Barnen tycker inte som jag.....igår tittade de ner i julgranslådan och båda utbrast samtidigt
-Mamma, vi kan inte hänga upp all denna skit du har i lådan. Vi vägrar göra detta i år också! Det är alldeles för mycket och granen kommer inte se klok ut!!!
-Va, vad säger ni, svarade jag. Vi har alltid hängt upp allt....allt som finns i lådan. Vi måste göra likadant i år också, och alla andra år framöver stammade jag lite panikartat.
-Nej, mamma! Vi vägrar! Det är faktiskt inte bara din gran.....

Efter detta följde en stunds "fajt" där jag hängde upp och barnen plockade ner. De var två mot en, så jag fick efter en stunds kämpande inse mig besegrad.

Dottern lade kärleksfullt och tröstande armen om mina axlar och förde mig sakta mot min värdefulla julgranslåda. Hon stack ner handen i lådan och tog upp en liten ängel.
-Mamma titta på denna ängel! Den var säkert jättefin för hundra år sedan när du var en liten flicka. Men nu saknar den en vinge och kolla, där finns bara en liten pärla kvar (av cirka 15) i klänningskanten.
-Mamma titta på den här fula snögubben i plåt. För det första saknar den både hatt, halsduk och näsa och för det andra är den så tung att den tynger ner hela grenen på granen.
-Och mamma, alla dessa kulor. Vi vill verkligen inte ha dem uppe!!!

Okej, när jag tittade lite närmre så var många av sakerna trasiga och kanske inte fullt så vackra som jag ville att de skulle vara. Men ändå.....det är ju liksom tradition att allt ska upp, pep jag.

Det hela slutade med en sansad och lugn demokratisk diskussion. Jag valde ut några av "mina" favoritdekorationer som barnen glatt hängde upp. Därefter hängde vi upp choklad inslaget i vackert foliepapper som vi tänker äta upp efterhand som vi blir sugna. De finns garanterat inte kvar till nästa års julgransutsmyckning.

Dessa vackra dekorationer vägrar jag dock att släppa. De kommer alltid att hänga i min gran! Här ger jag mig inte! Allt är inte förhandlingsbart!





Faktiskt blev granen ovanligt fin i år!!!!

Bilder: Jag

Bilderna får inte kopieras eller användas utan min tillåtelse.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Heja dig, systern!

Kram

2009-12-20 @ 12:38:26
Postat av: Mia

Oj det låter som värsta förhandlingen! =) Skönt att ni kunde samsas till slut i alla fall. Vi har också klätt granen i dag. Tyvärr så är det inte samma engagemang hos barnen längre...det slutade med att jag och äldsta dottern dekorerade granen.



Kram!

2009-12-20 @ 21:08:58
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Titti

Jag tycker att dina julgransaker ser väldigt charmiga ut. Jättefina!



God Jul

2009-12-23 @ 13:30:27
Postat av: Louise

Du är för go Jenny!!!

Heja dej!!!

Krma

2009-12-28 @ 22:51:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0